Teraz czytasz
Łokieć golfisty, czy łokieć tenisisty – oto jest pytanie?

Łokieć golfisty, czy łokieć tenisisty – oto jest pytanie?

Swing stanowi reakcję łańcuchową, w której jeden dobry ruch prowadzi do następnego, tak samo po ruchu nieprawidłowym najczęściej następuje kolejny zły. Ból łokcia jest jak swing – zaniedbany odbierze nam nie tylko dobre wyniki, ale także przyjemność gry.

Łokieć jest częstym źródłem niepokoju wśród osób grających w golfa. Zbudowany z trzech oddzielnych stawów wytworzonych przez dwie kości przedramienia i kość ramienną wykonuje zarówno ruchy zgięcia, wyprostu jak i rotacji. Niewielu z nas zdaje sobie sprawę z tego, jak mocno łokieć związany jest z nadgarstkiem. Mięśnie mające wpływ na nadgarstek biorą swój początek na łokciu i dlatego też powtarzające się nadmierne obciążenia nadgarstka powodują uporczywe bóle łokcia.

Od jakiegoś czasu podczas gry pojawia się ból w łokciu. Kolega powiedział mi, że to na pewno łokieć tenisisty lub golfisty. Jaka jest różnica?

Są to zwyczajowe nazwy schorzeń, które fachowo nazywa się zapaleniem nadkłykcia bocznego kości ramiennej (łokieć tenisisty) lub nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej (łokieć golfisty). Na owych nadkłykciach znajdują się przyczepy mięśni, które zawiadują ruchami nadgarstka. Przyczyną rozwinięcia zmian degeneracyjnych jest najczęściej długo trwające przeciążenie mięśni z powtarzającymi się mikrourazami.

Jak mogło do tego dojść?

U osób grających w golfa przyczyn może być kilka. Początkujący golfiści zanim nauczą się trafić w piłkę często uderzają kijem w podłoże. To powoduje duże obciążenia w łokciu a ich suma często objawia się bólem. Lekarze na świecie są przekonani, że prawo ręczni golfiści skarżą się na ból przeważnie w lewej ręce. Jest to wynikiem specyfiki ruchu związanej ze swingiem. Ból pojawia się w okolicy zewnętrznej (bocznej lub przyśrodkowej) łokcia i promieniuje; zwiększa się, gdy zaciskamy mocno dłoń lub zginamy grzbietowo nadgarstek z oporem, np. w trakcie uderzenia. Kolejna przyczyna to słabość mięśni i brak ich elastyczności, co często jest wynikiem braku ćwiczeń w domu i rozgrzewki przed grą .

Co zatem mogę zrobić żeby uniknąć bólu łokcia?

Jednymi z najważniejszych w prewencji bólu łokcia są ćwiczenia rozciągania. Wykonywane regularnie zabezpieczają nas przed pojawieniem się wielu dolegliwości. Kolejne to ćwiczenia wzmacniające mięśnie. Można je wykonywać zarówno z hantlami jak i z gumami.

Przykładowe ćwiczenie: Stojąc w lekkim rozkroku, dłonią jednej ręki chwytamy za palce drugiej tej pozycji przyciągamy palce do siebie odginając jednocześnie dłoń do dołu. Wykonujemy to ćwiczenie raz gdy ręka jest skierowana dłonią w górę i w dół. Oba rozciągania utrzymujemy 30 sekund i powtarzamy 10 razy dla każdej z rąk.

A jak sobie poradzić jeżeli już pojawi się ból i nie można grać?

Pierwszym doraźnym środkiem leczniczym są okłady z lodu i ograniczenie aktywności w stawie łokciowym i nadgarstkowym. Dodatkowo można udać się do fizjoterapeuty i wspomagać się zabiegami fizykalnymi takimi jak ultradźwięki, laser czy jonoforeza oraz masażem funkcyjnym mięśni i masażem poprzecznym na przyczepach. Zabiegi fizykalne, połączone z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, powodują skrócenie czasu rekonwalescencji, a tym samym szybszy powrót do gry.

Na początku można zalecić ćwiczenia izometryczne mięśni prostowników nadgarstka w całym zakresie ruchu zgięcia i wyprostu w stawie nadgarstkowym; po pewnym czasie powinno się wdrożyć ćwiczenia ekscentryczne mięśni prostowników nadgarstka (zgięcie dłoniowe w nadgarstku ze wzrastającym oporem). W dalszym ciągu procesu usprawniania poleca się mocne zaciśnięcie pięści, prostowanie nadgarstka przeciwko oporowi, odchylenie dołokciwe i dopromieniowe nadgarstka.  Bardzo dobre efekty przynosi tez stosowanie kinesiotapingu.

Istotnym jest aby pamiętać, że zaniedbany lub niedoleczony ból łokcia może przekształcić się w przewlekłą, trudno wyleczalną dolegliwość której efektem może być całkowite wyłączenie z gry.

Tekst: Sabina Andrzejewska i Emilia Kurowska

fot. shutterstock.com

© 2021 Magazyn golfowy GOLF&ROLL, wydawca: G24 Group Sp. z o.o