Teraz czytasz
Dzik na polu, czyli reguły kontra natura

Dzik na polu, czyli reguły kontra natura

Jednym z bohaterów naszej regułowej łamigłówki będzie…. dzik, zmora greenkeeperów i jeden z największych „szkodników” na polach golfowych. Dzik, jak wiadomo, ma w naturze rycie pięknej zielonej trawy porastającej pola, a to może sprowadzić na nas, golfistów, sporo problemów. Ruszamy zatem z odsieczą. Przeczytajcie naszą zagadkę i sprawdźcie, czy odpowiedź na nią sprawia Wam jakiekolwiek kłopoty.

 

ZAGADKA: W jednym z turniejów klubowych na Toya G&CC piłka zawodniczki zatrzymała się w obszarze zrytym przez dziki. Golfistka przeczuwając, że Komitet mógł oznaczyć te zniszczenia jako teren w naprawie, ogłosiła, że zamierza rozegrać dołek dwiema piłkami – pierwszą z miejsca położenia, drugą po uwolnieniu z terenu w naprawie. Wskazała, że wynik uzyskany drugą piłką będzie się liczył, o ile reguły na to pozwolą. Oryginalna piłka po wybiciu z obszaru zrytego przez dziki zatrzymała się na putting greenie w odległości 20 cm od dołka, druga – wybita po uwolnieniu z terenu w naprawie – w bunkrze. Zawodniczka zrezygnowała z gry drugą piłką, podniosła ją z bunkra i jednym puttem zakończyła dołek piłką oryginalną leżącą na greenie. Potem rozpoczęła grę z następnego obszaru tee. Co na to reguły?

ROZWIĄZANIE: W rozwiązaniu tej łamigłówki niezbędna będzie Reguła 3-3 Wątpliwości proceduralne, określana skrótowo Regułą drugiej piłki. Została ona wprowadzona dla przyspieszenia gry i dla uniknięcia zbędnego karania graczy w sytuacjach, w których mają oni wątpliwości w kwestii reguł. Ma ona zastosowanie tylko w stroke play i zezwala na alternatywne rozegranie dołka dwiema piłkami, gdy gracz nie jest pewny przysługujących mu praw lub poprawności procedury. Wówczas, przed podjęciem jakichkolwiek działań, prawidłowe zachowanie obejmuje: zgłoszenie markerowi lub współzawodnikowi zamiaru rozegrania dołka dwiema piłkami; zadeklarowanie, który wynik będzie się liczył, jeśli reguły na to pozwolą; rozegranie dołka dwiema piłkami i zapisanie dwóch oddzielnych wyników; zgłoszenie do komitetu tego faktu, jeszcze przed oddaniem karty wyników, nawet wtedy, gdy wyniki z obu piłek są takie same.

Jaki był finał w powyższym zdarzeniu? Wezwany sędzia potwierdził fakt, że obszar zniszczony przez dziki jest terenem w naprawie. Oznaczało to, że wynikiem zawodniczki na dołku powinien być wynik uzyskany drugą piłką. Ponieważ jednak zawodniczka podniosła ją i – można powiedzieć – nie miała wyniku na dołku, zgodnie z Regułą 3-2 Nieumieszczenie piłki w dołku została zdyskwalifikowana. Czas na korektę takiego zachowania kończy się w momencie wybicia piłki z obszaru następnego tee lub w przypadku, gdy jest to ostatni dołek, po opuszczeniu putting greenu. Werdykt byłby inny, gdyby teren zniszczony przez dziki nie był oznaczony przez komitet jako teren w naprawie. Wówczas uwolnienie nie byłoby dozwolone i wynik drugiej piłki nie mógłby być brany pod uwagę, więc jej podniesienie nie miałoby znaczenia.

Uwaga! Jeżeli zawodnik raz ogłosi zamiar rozegrania dołka dwiema piłkami, powinien dokończyć dołek, grając do końca dwiema piłkami, chyba że pojawi się sędzia i rozwiąże problem. Reguła nie mówi nic o piłce trzeciej i kolejnej.

fot. shutterstock.com

© 2021 Magazyn golfowy GOLF&ROLL, wydawca: G24 Group Sp. z o.o